Kontrola PFR – czy należy się bać i czego można się spodziewać?

Data dodatnia: 20 sierpnia, 2020

Kontrola PFR – czy należy się bać i czego można się spodziewać?

PrzedPolski Fundusz Rozwoju zapowiada, że na przełomie sierpnia i września rozpocznie kontrole. PFR na mocy umowy oraz regulaminu może dokonać kontroli przedsiębiorcy. W przypadku stwierdzenia złożenia przez beneficjenta nieprawdziwych oświadczeń lub podania we wniosku nieprawdziwych informacji, PFR może podjąć decyzję o konieczności zwrotu całości lub części subwencji. Kontrola może objąć nawet kilkadziesiąt tysięcy firm. PFR zapewnia, że kontrole nie będą masowe. Czy jest się czego bać?

Kogo można skontrolować? 

Istotą Tarczy Finansowej PFR było to, że skorzystanie z subwencji odbywało się bardzo szybko (w ciągu 1-2 dni). Ponadto nie wymagało od przedsiębiorców dodatkowych zaświadczeń ani załączników. Przedsiębiorca (oraz jego status) był weryfikowany automatycznie za pomocą rejestrów publicznych – deklaracji VAT, danych z ZUS oraz z uwzględnieniem dostępnych dokumentów księgowych. Teraz PFR przygotowuje algorytm za pomocą którego ma wytypować firmy, które sprawdzi.

Co może sprawdzić PFR?

  1. Kontrola oświadczeń ze stanem dokumentów złożonych w ZUS oraz Urzędach skarbowych
  2. Czy przedsiębiorca przyznane środki wydatkuje zgodnie z regulaminem
  3. Właściwe określenie swojego statusu przez przedsiębiorcę, np. czy przedsiębiorca nie złożył oświadczenia o byciu małym przedsiębiorcą aby dostać wyższą subwencję;
  4. Czy obliczony spadek obrotów nie został sztucznie zawyżony aby wykazać wymagane przez regulamin wartości;
  5. Czy przedsiębiorca należycie uwzględnił w danych podmioty powiązane oraz partnerskie;
  6. popełnianie innych błędów.

PFR dysponuje dostępem do wielu baz. Ponadto teraz, kiedy mamy już Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych można łatwo sprawdzić, czy dany beneficjent na pewno nie złożył fałszywego oświadczenia.

Limit pomocy publicznej

Konieczne jest przestrzeganie przez przedsiębiorców z limitów udzielanej pomocy publicznej, które zostały określone przez Komisję Europejską. Stan epidemii wpłynął na podwyższenie limitu. Co do zasady środki przyznane z pomocy publicznej jako pomoc de minimis mogą wynieść 200 tys. euro w okresie 3 lat kalendarzowych. Jednak dla tych mające przeciwdziałać skutkom epidemii COVID-19 limit wynosi co do zasady 800 tys. euro.  Zatem przedsiębiorcy są muszą pilnować limitu pomocy. Pomoc przyznana ponad określą kwotę podlega zwrotowi.

Kontrola PFR. Jakie obowiązki mają firmy

Zgodnie z regulaminem, pomoc udzielania przez PFR może zostać wydana jedynie na pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej.
Dodatkowo firma  może przeznaczyć maksymalnie 25 proc. subwencji na przedterminową spłatę kredytów. Przedsiębiorca nie może przeznaczyć subwencji na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego podmiotu. Nie może także przeznaczyć jej na płatności do właściciela ani osób lub podmiotów powiązanych ze wspólnikami.

Kontrola PFR – co robić?

Z uwagi na fakt, że kontrola może objąć badanie spełnienia przesłanek przyznania pomocy, weryfikację prawdziwości oświadczeń oraz danych a także sposoby wydatkowania środków oraz na co została wydana, najlepszym rozwiązaniem jest wcześnie wykrywać błędy lub nieprawidłowości. Dzięki przeglądowi wewnętrznemu być może uda się wykryć ewentualne nieprawidłowości. Fakt, że pomoc była przyznawana na oświadczenie nie oznacza, że nie będzie trzeba zwrócić subwencji. Dotyczy to np. sytuacji gdy została  wypłacona, kiedy przedsiębiorca nie spełniał warunków do jej otrzymania.

Źródło: www.pit.pl

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies oraz localStorage, są one potrzebne do prawidłowego działania więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close