W myśl informacji przekazanych przez stronę belgijską obowiązek wypłaty wynagrodzenia minimalnego w Belgii stosuje się w odniesieniu do:
- transportu na terytorium Belgii realizowanego przez przedsiębiorstwo z siedzibą w innym państwie członkowskim z udziałem pracownika/kierowcy wykonującego transport na zlecenie klienta belgijskiego lub przewoźnika belgijskiego (w związku z umową handlową zawartą pomiędzy tymi dwoma przedsiębiorstwami),
- kabotażu na terytorium Belgii
W Belgii czas pracy nie może przekraczać ośmiu godzin dziennie . Ponadto codzienną pracę należy zasadniczo wykonywać w godzinach od 6:00 do 20:00 (z powodu zakazu pracy w porze nocnej).
Kategoria kierowcy 38 h/tydzień (standardowy) 39 h/tydzień i 6 dni płatnych
Kierowca pojazdu o ładowności poniżej 7 ton 11.6530 11.3545
Kierowca pojazdy o ładowności od 7 ton do 15 ton 11.9155 11.6095
Kierowca pojazdy o ładowności powyżej 15 ton 12.3325 12.0155
Kierowca ADR (cysterny), pojazdu przegubowego,
pojazdu chłodni 12.3325 12.0155
Oprócz stawki minimalnej za godzinę pracy, układ zbiorowy dla transportu przewiduje również konieczność wypłaty innych dodatków (np. za godziny dyspozycyjności, stażowe, związane z podróżą służbową).
Czas dyspozycyjności w niedziele/ święta
Wynagrodzenie za godziny dyspozycyjności + 100%
Nadgodziny płatne +50% stawki godzinowej
Wynagrodzenie za godziny dyspozycyjności
38 h/tydzień 39 h/tydzień i 6 dni płatnych
(standardowy)
Kierowca w trakcie szkolenia 99% 10,4900 10,2220
Kierowca pojazdu o ładowności do 7 ton 99% 10,8960 10,6165
Kierowca pojazdu o ładowności 7- 15 ton 99% 11,1410 10,8555
Pozostałe kategorie 99% 11,5310 11,2350
Prom/pociąg (oprócz wypoczynku regularnego)
Wynagrodzenie za godziny dyspozycyjności – 90 % zasadniczego wynagrodzenia godzinowego
Dodatek za godziny nocne
1 stycznia 2019 roku wynagrodzenie za godziny nocne wynosi 1,5015 EUR i jest rocznie przeliczane 1 stycznia jako funkcja kosztów życiowych w nawiązaniu CLA of 19 October 2017 (Royal Decree 13.06.2018 – Belgian Official Gazette 13.07.2018 – registration number 143004/CO/140).
Dodatek RGPT (sanitarny): 1,3920 do każdej godziny
Dodatek pobytowy (w przypadku spędzania nocy poza domem):
– duży dodatek pobytowy A (delegacja) – 36.1265 EUR/24h
– mały dodatek pobytowy B (delegacja) – 14.6440 EUR
Mały dodatek, w przypadku pierwszego odpoczynku dziennego, gdy czas pracy jest krótszy niż 8h lub gdy nieobecność w miejscu zamieszkania jest krótsza niż 24 h i chodzi o jeden odpoczynek dzienny.
Dodatek z tytułu wysługi lat za godzinę pracy i dyspozycyjności nieprzerwanie u jednego pracodawcy
Po 1 roku stażu pracy w firmie: 0,0525 EUR
Po 3 latach stażu pracy w firmie: 0,1075 EUR
Po 5 latach stażu pracy w firmie: 0,1625 EUR
Po 8 latach stażu pracy w firmie: 0,2175 EUR
Po 10 latach stażu pracy w firmie: 0,2725 EUR
Po 15 latach stażu pracy w firmie: 0,3275 EUR
Po 20 latach stażu pracy w firmie: 0,3825 EUR
Delegowanie pracowników do Belgii
Obowiązek zgłaszania oddelegowania pracowników dotyczy tylko i wyłącznie operacji kabotażowych.
Transport międzynarodowy nie jest objęty obowiązkiem zgłaszania oddelegowania.
Zgłoszenia oddelegowania należy dokonać online w systemie LIMOSA (http://www.limosa.be/) przed rozpoczęciem pracy na terenie Belgii.
W deklaracji zgłasza się każdą operację kabotażową i pracownika, który będzie ją wykonywał.
Potwierdzeniem prawidłowego przejścia procedury zgłoszenia jest wygenerowanie przez system certyfikatu LIMOSA-1.
Deklaracja LIMOSA zawiera przede wszystkim dane dotyczące delegowanego personelu, pracodawcy zagranicznego oraz osoby upoważnionej do kontaktów (tzw. łącznika do kontaktu z tamtejszą inspekcją pracy). Dowód zgłoszenia Limosa-1 – musi być przedstawiony przed rozpoczęciem działalności w Belgii.
Pracodawcy delegujący pracowników do Belgii muszą wyznaczyć osobę do kontaktu (otrzymywania zawiadomień, udzielania informacji, przekazywania dokumentacji belgijskiej inspekcji pracy) i powiadomić o tym fakcie tamtejsze organy (pisemnie bądź w formie wiadomości e-mail). Musi to być osoba fizyczna, a nie prawna. Najlepiej, aby przebywała na terytorium Belgii przez cały okres delegowania. Łącznikiem może być zarówno przedstawiciel pracodawcy, jak też jeden z delegowanych pracowników.
Dokumenty kierowcy w pojeździe
- deklaracja oddelegowania LIMOSA (dokument L1)
- dowód osobisty lub paszport
- druk A1
W przypadku kontroli warto mieć dodatkowo:
- umowa o pracę
- dokumentację dotycząca wynagrodzenia