Z nowym rokiem przewoźnicy mają nowe obowiązki. Niestety to już od dłuższego czasu nasza rzeczywistość, że zmienność przepisów jest tak wielka, że każdy rok a czasami miesiąc lub dzień należy zacząć od weryfikacji zmian w przepisach. Pakiet Mobilności 2023 – czego się spodziewać
Pakiet Mobilności – od stycznia 2023 roku czekają nas następujące zmiany:
-
Przewoźnicy drogowi mają obowiązek od 2023 corocznego przekazywania do organu właściwego w sprawach udzielenia, odmowy udzielenia, zmiany oraz zawieszenia lub cofnięcia zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego:
– oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych, w tym osób, o których mowa w pkt 2, na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, bez względu na formę zatrudnienia;
– informacji o średniej arytmetycznej liczby kierowców zatrudnionych, bez względu na formę zatrudnienia, wykonujących operacje transportowe w roku poprzedzającym obowiązek złożenia informacji.
-
Nowa stawka za diety krajowe.
Od 1 stycznia 2023 r. dieta z tytułu podróży krajowej przeznaczona na pokrycie zwiększonych kosztów wyżywienia wynosić ma 45 zł za dobę podróży. Jest to wzrost o 7 PLN w stosunku do obecnie obowiązującej stawki 38 PLN (w mocy od 28 lipca 2022 r.). Ryczałt za nocleg wyniesie 67,50 zł natomiast ryczałt na dojazd wyniesie 9,00 zł.
- Zmiana wynagrodzenia minimalnego, która ma wpływ na wynagrodzenie kierowcy. Jeśli kierowcy mają podział na ryczałty, warto sprawdzić aktualne umowy czy spełniają warunki płacy minimalnej (między innymi czy w płacy minimalnej nie znalazły się przypadkiem takie składniki jak wynagrodzenie za nadgodziny, nocne). Jest to niezmiernie ważne ponieważ, te składniki nie mogą się zawierać w minimalnym wynagrodzeniu, a jak wiadomo w obecnym roku wzrost wynagrodzenia minimalnego to aż 480,00 zł, które mogło być wcześniej traktowane jako ryczałt za godziny nadliczbowe bądź nocne.
- Konieczność instalacji nowych urządzeń w ciężarówkach i autobusach – od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy będą musiały być wyposażone w tachograf inteligentny 2-giej generacji. W przeciwieństwie do poprzednich wersji nowe tachografy będą automatycznie rejestrować m.in.:
– przekroczenie granicy,
– okres rozładunku i załadunku,
– lokalizację załadunku/ rozładunku.
Urządzenie pozwoli też na zdalne kontrole dzięki technologii DSRC (wydzielonej łączności krótkiego zasięgu). Inspektorzy będą mogli w ten sposób odczytać czas prowadzenia pojazdu w celu preselekcji kierowców z naruszeniami. Warto pamiętać o tym że jeśli działa tylko w transporcie krajowym nie ma obowiązku wymiany sprzętu.
- Doprecyzowanie definicji bazy eksploatacyjnej. Od roku 2023 taka baza musi znajdować się w Polsce i być wyposażona w odpowiedni sprzęt i urządzenia, które zapewnią prowadzenie działalności w sposób ciągły i zorganizowany. Jej wielkość musi być z kolei adekwatna do skali prowadzonej działalności. W jej skład musi też wchodzić co najmniej jeden z następujących elementów:
– miejsce postojowe,
– miejsce załadunku i rozładunku,
– miejsce konserwacji i naprawy.
Przepisy określają minimalną liczbę miejsc parkingowych w bazie. Od początku stycznia bieżącego roku taka baza eksploatacyjna firmy transportowej musi mieć tyle miejsc postojowych, ile wynosi 1/3 floty pojazdów zgłoszonych do licencji.
Jak widać zmian jest całkiem sporo, warto w tym miejscu zwrócić również uwagę na kolejne zmiany w zakresie minimalnego wynagrodzenia, które zaczną obowiązywać od 1 lipca 2023 roku – wynagrodzenie minimalne wynosić będzie 3 600,00 zł brutto. Jeśli więc aneks z kierowcą w dniu 1 stycznia, bądź końcem grudnia został podpisany na stawkę 3 490,00 od 1 lipca należy podpisać kolejny aneks.
W tym miejscu chcemy też przypomnieć o tym, że w Dzienniku Ustaw RP z dnia 28 stycznia 2022 r. została opublikowana ustawa z dnia 26 stycznia 2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 209 zwaną dalej ustawą z dnia 26 stycznia 2022 r. lub ustawą zmieniającą), która wprowadza m. in. zmiany w zakresie warunków wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. W dokumencie zostały wskazane najważniejsze polskie uwarunkowania Pakietu Mobilności, czyli czego Polsce Przewoźnicy muszą przestrzegać.