Wielkimi krokami zbliża się termin obowiązkowej wymiany dotychczas używanych tachografów na tachografy inteligentne drugiej generacji. Kogo dotyczy wymiana tachografów?
Co to jest tachograf drugiej generacji?
Tachografy drugiej generacji wykorzystują technologię systemów wydzielonej komunikacji krótkiego zasięgu – DSRC. Pozwalają na automatyczne rejestrowanie przekroczeń granic, a także rejestrowanie załadunków i rozładunków, które zapisywane będą w pamięci tachografu. Dają też więcej możliwości służbom kontrolnym, które mogą zdalnie sczytać dane bez zatrzymywania pojazdu.
Kogo dotyczy wymiana tachografów
Wymiana tachografów dotyczy wszystkich przewoźników, którzy wykonują międzynarodowy przewóz drogowy po terytorium Unii Europejskiej, pojazdami powyżej 3,5 tony wyposażonymi w starsze wersje i generacje tachografów.
Terminy wymiany tachografów
Przepisy wskazują na dwa terminy związane z wymianą tachografów:
– do dnia 31 grudnia 2024 r. – termin ten dotyczy tachografów analogowych lub cyfrowych pierwszej generacji, które były instalowane w pojazdach rejestrowanych do 14 czerwca 2019 r.
– do dnia 18 sierpnia 2025 r. – termin ten dotyczy tachografów inteligentnych pierwszej wersji, instalowanych w pojazdach rejestrowanych od 15 czerwca 2019 r. do 20 sierpnia 2023 r.
Podkreślić należy, że są to terminy końcowe. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby wymiany tachografu dokonać wcześniej. Tym bardziej, że odkładanie tego obowiązku na ostatnią chwilę może się wiązać z dużymi kolejkami w serwisie, niepotrzebnym niepokojem czy uda się dokonać wymiany przed końcem roku (zwłaszcza, że jest to okres świąteczny). Za nieco wcześniejszą wymianą tachografu mogą też przemawiać względy finansowe – ceny za wymianę tachografu mogę być wyższe w grudniu 2024 r.
Gdzie wymienić tachograf?
Wymiany tachografu dokonuje się w warsztacie, który posiada zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie instalacji, przeglądów, sprawdzania lub naprawy tachografów.
Kto jest zwolniony z obowiązku wymiany tachografów.
Obowiązek wymiany tachografów nie dotyczy:
– przewoźników wykonujących wyłącznie przewozy krajowe oraz
– przewoźników wykonujących transport międzynarodowy, ale bez konieczności przekraczania granicy z innym państwem członkowskim Unii Europejskiej (np. przewozy Polska – Ukraina).
Kara za brak wymiany tachografu
Przedsiębiorcy, którzy nie dostosują się do przepisów w zakresie wymiany tachografu narażają się na dotkliwą karę finansową w wysokości 10 tysięcy złotych dla firmy transportowej.
Warto również podkreślić, że kara może zostać również nałożona na osobę zarządzającą transportem w wysokości 2 tysięcy złotych.