Jakie wymogi stoją przed właścicielami firm transportowych w obliczu nadchodzącego roku? Niestety powstają kolejne wymogi dla firm transportowych od 2023 roku. Warto już teraz przygotować się do nadchodzących zmian i być na bieżąco, aby nie zostać zaskoczonym jak w pamiętnej dacie 02.02.2022 kiedy to wszedł Pakiet Mobilności i nowe zasady rozliczania kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym.
Co się zmienia od 2023 roku? Kolejne wymogi dla firm transportowych od 2023 rok
-
Coroczne raporty do organu który wydał zezwolenie na wykonywania zawodu przewoźnika drogowego
Wspomniany wyżej raport dotyczyć ma złożenia:
-oświadczenia o liczbie osób zatrudnionych, w tym kierowców na dzień 31 grudnia poprzedniego roku, bez względu na formę zatrudnienia;
– informacji o średniej arytmetycznej liczby kierowców zatrudnionych, bez względu na formę zatrudnienia, wykonujących operacje transportowe w roku poprzedzającym obowiązek złożenia informacji.
Termin na złożenie niniejszego oświadczenia to data 31 marca 2023 roku i tak już corocznie.
-
Oświadczenie o bazie eksploatacyjnej
Na podstawie art. 5 ust. 5 i 6 ustawy z dnia 26.01.2022 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw:
‘’ ust. 5. Przedsiębiorcy posiadający zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego, wydane przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, oraz wydane w postępowaniu administracyjnym w zakresie zezwoleń i licencji, o których mowa w art. 7a ustawy zmienianej w art. 1, wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, mają obowiązek dostosować się do wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej, o której mowa w art. 4 pkt 21a oraz art. 5 ust. 2c i 2d ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie do dnia 1 stycznia 2023 r.
ust. 6. W celu dostosowania się do wymogów określonych w ust. 1 przedsiębiorcy są obowiązani do złożenia do organu wydającego to zezwolenie oświadczenia, o którym mowa w art. 7a ust. 3 pkt 3 ustawy zmienianej w art. 1, w terminie do dnia 15 stycznia 2023 r.”
Oznacza to że, przedsiębiorcy którym wydano zezwolenie przed 1 marca 2022 roku oraz tacy którym zostało wszczęte i niezakończone postępowanie o wydanie zezwolenia przed tą datą mają obowiązek dostosować się do nowych wymagań w zakresie bazy eksploatacyjnej w terminie do dnia 1 stycznia 2023 r.
-
Tachografy inteligentne 2-giej generacji
Już od 21 sierpnia 2023 roku wszystkie nowo zarejestrowane pojazdy będą musiały być wyposażone w tachograf inteligentny 2-giej generacji. Tachograf 2-giej generacji muszą między innymi (automatycznie rejestrować przekroczenia granic, mieć możliwość dodawania rejestracji załadunku, rozładunku, zwiększenie pojemności przechowywania danych, itd.)
Kolejne lata również nie oszczędzą właścicieli firm transportowych, ponieważ w roku 2024 będzie obowiązek wymiany tachografów na inteligentne, w lipcu 2026 roku pojazdy o DMC od 2,5 tony do 3,5 tony zostaną objęte przepisami dotyczącymi czasu jazdy i odpoczynku kierowcy pojazdów w ruchu międzynarodowym.