Kalibracja i legalizacja tachografu

Kalibracja i legalizacja tachografu

Kalibracja i legalizacja tachografu to jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy prowadzącego transport drogowy.

Czym jest tachograf?

Tachograf to urządzenie instalowane w pojazdach w celu wyświetlania, rejestrowania, drukowania, przechowywania i wysyłania szczegółowych danych dotyczących ruchu, w tym prędkości takich pojazdów, i danych o pewnych okresach aktywności osób kierujących tymi pojazdami.

Wyróżniamy tachografy analogowe i cyfrowe.

W jakich pojazdach trzeba instalować tachografy?

Tachografy należy instalować we wszystkich pojazdach o masie powyżej 3,5 tony stosowanych w transporcie drogowym rzeczy oraz w pojazdach umożliwiających przewóz ponad 9 osób (wraz z kierowcą). Od tego obowiązku przewidziano pewne wyjątki. Począwszy od 1 lipca 2026 r., tachografy należy instalować również w pojazdach o masie powyżej 2,5 tony.


Jak działa tachograf i po co się go stosuje?

Stosowanie tachografu umożliwia m.in. sprawdzenie i kontrolę czy kierowca stosuje się do norm przepisów dotyczących czasu jazdy, przerw i odpoczynków, a zatem wpływa pośrednio na dbałość o bezpieczeństwo zarówno samego kierowcy, jak i innych uczestników ruch drogowego.

Kalibracja i legalizacja tachografu – na czym polega legalizacja tachografu?

Legalizacja to potwierdzenie właściwego przebiegu kalibracji, pozwala poświadczyć, że tachograf cyfrowy może być legalnie stosowany.

Co ile należy przeprowadzać kalibrację tachografu?

Pierwszą kalibrację wykonuje się w terminie 2 tygodni od obecnej instalacji lub przypisania numeru VRN (numeru rejestracyjnego), w zależności od tego, która z tych czynności następuje później.

Każdą kolejną kalibrację należy przeprowadzić najpóźniej 2 lata od poprzedniej. Co więcej przepisy wskazują również na sytuacje, kiedy kalibracja jest wymagana wcześniej, a mianowicie:

– po każdej naprawie urządzenia

– po jakiejkolwiek zmianie współczynnika charakterystycznego pojazdu lub skutecznego obwodu tocznego opon

– gdy czas UTC urządzenia różni się od czasu UTC o więcej niż 20 minut

– przy zmianie numeru VRN (numeru rejestracyjnego)

W praktyce oznacza to, że np. każda zmiana numeru rejestracyjnego pojazdu wymaga przeprowadzenia kalibracji tachografu.

Czym grozi brak legalizacji tachografu?

Zgodnie z Ustawą o transporcie drogowym, a konkretnie załącznikiem nr 3 (dotyczącym właściciela firmy) „wykonywanie przewozu drogowego pojazdem wyposażonym w tachograf, który nie został sprawdzony lub poddany przeglądowi przez warsztat posiadający zezwolenie” podlegać może karze do 1000 zł. Wykroczenie to traktowane jest jako bardzo poważne naruszenie.

Czym jest kalibracja tachografu?

Kalibracja oznacza aktualizację lub potwierdzenie parametrów pojazdu przechowywanych w pamięci danych. Parametry pojazdu obejmują identyfikację pojazdu (numer VIN, numer rejestracyjny i kod rejestrującego Państwa Członkowskiego) i charakterystyki pojazdu, (współczynnik charakterystyczny pojazdu, ustawiona stała tachografu, obwód toczny koła, wielkość opon, ustawienie ogranicznika prędkości [gdy dotyczy], bieżący czas UTC, bieżąca wartość licznika kilometrów).

Kto i gdzie może kalibrować tachografy?

Kalibracją tachografów zajmują się podmiotu posiadające zezwolenie  na prowadzenie działalności w zakresie instalacji, przeglądów, sprawdzania lub naprawy tachografów cyfrowych lub analogowych. Aby otrzymać takie zezwolenie trzeba naturalnie spełnić określone prawem wymagania.

Ile kosztuje kalibracja tachografu?

Koszt kalibracji tachografu nie jest regulowany przepisami, zatem zależy od konkretnego podmiotu, który taką kalibrację wykonuje.

Czy pamięć tachografu zapisuje informacje dotyczące kalibracji?


Informacje na temat kalibracji są przechowywane w pamięci tachografu.