viaTOOL: Kary mają być mniejsze, a tysiące postępowań – umorzone. Ale nie dla wszystkich

Data dodatnia: 10 lipca, 2014

viaTOOL: Kary mają być mniejsze, a tysiące postępowań – umorzone. Ale nie dla wszystkich

Posłowie opracowali nowe przepisy dotyczące płatnych dróg. Kary mają być mniejsze, a tysiące wszczętych postępowań – umorzone. Jednak nie wszyscy zostaną potraktowani jednakowo

Nowelizacja ustawy o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 160 ze zm.) reformująca przepisy dotyczące e-myta wyszła wreszcie z etapu podkomisji nadzwyczajnej i dziś zajmie się nią sejmowa komisja infrastruktury. Jednak zdaniem zarówno prawników, jak i przedstawicieli branży transportowej projekt jest przykładem legislacyjnego bubla.

Po pierwsze, nowelizacja zakłada zmianę adresata sankcji za brak opłaty za przejazd. W myśl obowiązujących przepisów odpowiada kierowca. Projekt przewiduje, co do zasady, przerzucenie odpowiedzialności na właściciela pojazdu.

– To przejście z jednej skrajności w drugą. Nietrudno sobie wyobrazić sytuację, gdy właściciel firmy transportowej będzie ponosić odpowiedzialność za celowe (bądź wynikające z niedbalstwa) naruszenia dokonane przez pracowników – zwraca uwagę Bartosz Majkowski, radca prawny z kancelarii BMME Radcowie Prawni.
Pozorna poprawa

Piotr Mikiel z Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, przypomina, że podczas prac sejmowej podkomisji przedstawiciele branży postulowali stworzenie katalogu obowiązków i przewinień, za które odpowiada kierujący, i tych, za które odpowiedzialność ciąży na posiadaczu samochodu (przedsiębiorcy).

– Niestety, nasze postulaty nie zostały uwzględnione – przyznaje Mikiel.

Zgodnie z projektem kierujący będzie odpowiadał za wprowadzenie do urządzenia pokładowego (viaBOX) złych danych. Na przykład prowadząc pojazd z naczepą, błędnie wskaże, że jedzie tylko samym ciągnikiem siodłowym, przez co system będzie pobierał opłatę w niepełnej wysokości.

– Tymczasem właściciel lub posiadacz pojazdu ma odpowiadać, jeśli urządzenie viaBOX będzie używane niezgodnie z przeznaczeniem. A jaki on ma na to wpływ – pyta Maciej Wroński, prawnik specjalizujący się w prawie drogowym.

– Co więcej, przepisy są tak skonstruowane, że w przypadku nieprawidłowego przełączenia viaBOX nadgorliwy inspektor nałoży karę i na kierowcę, i na właściciela za używanie urządzenia niezgodnie z przeznaczeniem – dodaje Maciej Wroński.

Projekt przewiduje też zmniejszenie kar za przejazd bez opłaty z 3 tys. zł do 1,5 tys. zł. Łagodniej mają być karani też właściciele samochodów osobowych z przyczepkami. W ich przypadku kara wyniesie 500 zł. Przewoźnicy oceniają to jako krok w dobrym kierunku, lecz są dalecy od zachwytów.

– Rozumiemy argumenty strony rządowej, która określając wysokość kary, dba przede wszystkim o to, by była ona odstraszająca. Jednak gdyby uwzględniono nasze postulaty i wprowadzono ułatwienia do rozliczania się w systemie post-pay, czyli po skorzystaniu z drogi płatnej, wysokość kar nie miałaby znaczenia – dodaje Piotr Mikiel z ZMPD.

Również wprowadzając zasadę jedna doba – jedna kara, posłowie nie wzięli pod uwagę argumentów branży. Proponowany przepis stanowi, że w ciągu jednej doby liczonej od godz. 0.00 do 24.00 można nałożyć tylko jedną karę za przejazd bez opłaty. Przewoźnicy chcieli, aby 24 godziny liczyć od momentu wjechania na płatny odcinek.

– Wówczas uniknęlibyśmy sytuacji, gdy pojazd wjeżdża na drogę płatną przed północą i zjeżdża z niej po północy, a jego właściciel zamiast jednej ma do zapłacenia dwie kary – tłumaczy Maciej Wroński.
Kulawa abolicja

Jednak najwięcej wątpliwości prawników budzą przepisy dotyczące swego rodzaju abolicji. Choć branża transportowa od dawna postulowała nowe otwarcie, to sposób, w jaki zostało to sformułowane w projekcie, jest dość karkołomny.

Projektowany art. 3 stanowi, że do postępowań wszczętych, a niezakończonych przed wejściem w życie nowych przepisów, stosuje się ustawę po zmianach. Zdecydowaną większość z prawie 8 tys. prowadzonych spraw trzeba więc będzie umorzyć, ponieważ toczą się przeciwko kierowcy, a nie właścicielowi. Ale przeciwko niemu też nie będzie można wszcząć postępowania, ponieważ ust. 2 art. 3 przewiduje, że nie inicjuje się ich, jeśli naruszenie zostało popełnione przed wejściem w życie zmian.

To oznacza, że nie zostaną umorzone tylko te postępowania, w których zarówno według starych, jak i nowych zasad odpowiada kierowca. Kary nie unikną zatem ci kierujący, którzy mieli ustawiony viaBOX tak, że system pobierał opłatę w niepełnej wysokości. Ukarani zostaną także ci kierowcy, którzy są jednocześnie posiadaczami aut. Za to odpowiedzialność ominie tych, którzy nie zapłacili e-myta wcale, ale główny inspektor transportu drogowego nie zdążył nadać sprawie biegu.

– Pytanie, czy jest to zgodne z konstytucyjną zasadą równości. Sytuacja osób, co do których wszczęto postępowanie przed wejściem w życie ustawy, nie różni się w żaden sposób od sytuacji tych, co do których takiego postępowania nie wszczęto. W jednej i drugiej sytuacji naruszenie zostało popełnione przed dniem wejścia w życie ustawy – uważa Bartosz Majkowski.

– W mojej ocenie status tych osób powinien być równy, tj. jeżeli naruszenie zostało popełnione przed dniem wejścia w życie zmian, postępowanie nie powinno być wszczynane, a wszczęte należy umorzyć – dodaje.

Link do projektu ustawy.

źródło: gazetaprawna.pl

Dlaczego warto nam zaufać?

498
rozliczanych pracowników
169
obsługiwanych firm
100%
satysfakcji
13
lat doświadczenia

Nadchodzące wydarzenia
i ważne terminy

12Paź
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za wrzesień 2020 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

15Paź
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za wrzesień 2020 – pozostali płatnicy składek

20Paź
TERMIN PŁATNOŚCI PIT

Wpłata za wrzesień 2020 miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych

26Paź
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za wrzesień 2020

10Lis
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za październik 2020 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

16Lis
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za październik 2020 – pozostali płatnicy składek

Zobacz wszystkie wydarzenia

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies oraz localStorage, są one potrzebne do prawidłowego działania więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close