Reguła jednej minuty w tachografie – ile może kosztować ?

Data dodatnia: 19 maja, 2018

Reguła jednej minuty w tachografie – ile może kosztować ?

Reguła jednej minuty w tachografie.

Zawód kierowcy bywa nieprzewidywalny, a jednocześnie wiąże się mocno z terminami. Do tego dochodzą sztywne regulacje prawne, których należy przestrzegać. Skutkiem tych czynników są różnorodne zabiegi jakie kierowcy stosują, z lepszym lub gorszym skutkiem, aby uelastycznić sztampowe godziny pracy.

W tej sferze, jak mogłoby się wydawać, przyszła z pomocą reguła jednej minuty. Wynika ona z wymagań technicznych tachografów wyprodukowanych po 1 października 2011 r., które spełniają wymagania Rozporządzenia Komisji UE nr 1266/2009, w szczególności z:

– Wymagania 041. W danej minucie zegarowej, jeżeli prowadzenie jest zarejestrowane jako czynność w minucie bezpośrednio ją poprzedzającej i następującej bezpośrednio po niej, to cała ta minuta liczy się jako prowadzenie.

– Wymagania 042. W danej minucie zegarowej, nietraktowanej jako prowadzenie zgodnie z poprzednim wymaganiem 041, cała taka minuta liczy się jako jedna czynność, która trwała najdłużej w ciągu tej jednej minuty (lub była późniejsza w przypadku czynności o jednakowym czasie trwania).

Oznacza to, że tachograf zapisuje taki stan danej minuty, jaki jest w niej przeważający. Czyli jeśli w danej minucie 29 sekund będzie stanowić jazda a 31 odpoczynek – to cała minuta będzie zaliczona do odpoczynku.

UWAGA!

Dotyczy to tylko przewoźników operujących na bardzo krótkich trasach. Przy częstym zatrzymywaniu się „reguła 1 minuty” może znacznie skrócić zarejestrowany czas jazdy. W pewnych przypadkach można w ten sposób zyskać nawet pół godziny.

Reguła jednej minuty w czasie odpoczynku kierowcy

Czym innym jest natomiast, wykorzystanie tej reguły w trakcie odbywania obowiązkowej pauzy. W czasie przerwy kierowca ma odpoczywać i co do zasady nie może przejechać samochodem nawet 1 sekundy. Nawet jeśli wydruk z karty nie wykaże przejazdów wykonanych w czasie przerwy, to zostaną one odnotowane w tachografie poprzez zapis aktywności dyspozycji w drugim slocie urządzenia wraz z prędkością wykonaną przy podjeździe.

Przy kontroli inspektor ma prawo skontrolować tachograf i wszelkie zapisy o ruchu pojazdu odnotowane w trakcie pauzy zostaną potraktowane jako oszustwo i ukarane surowymi mandatami. Nie da się ukryć, że restrykcyjne stosowanie się do przepisów na trasie jest często utrudnione.

Co zatem w wypadku, gdy nie ma miejsca na parkingu i kierowca stanie gdzieś na uboczu, zacznie pauzę w oczekiwaniu na zwolnienie się miejsca postojowego, po czym gdy takie miejsce się zwolni, chce na nie podjechać?

Otóż odpowiedź brzmi: co do zasady, zgodnie z przepisami nie może tego zrobić. Reguła 1 minuty nie ma tutaj zastosowania.

Za co grożą kary?

Część z kierowców powiedziałaby, że w takich sytuacjach ma zastosowanie art. 12 WE 561/2006 w brzmieniu:

Pod warunkiem, że nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu oraz umożliwia osiągnięcie przez pojazd odpowiedniego miejsca postoju, kierowca może odstąpić od przepisów art. 6-9 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku. Kierowca wskazuje powody takiego odstępstwa odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego lub na wydruku z urządzenia rejestrującego, albo na planie pracy najpóźniej po przybyciu do miejsca pozwalającego na postój.”

Pamiętajmy jednak, że aby można było powołać się na ten przepis muszą wystąpić konkretne przesłanki:

1)  nie zagraża to bezpieczeństwu drogowemu – niedopuszczalne jest wydłużenie czasu pracy o np. 4 godz. lub przejechanie samochodem całego czasu trwania przerwy,

2) w zakresie niezbędnym dla zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu lub ładunku – okoliczności muszą ewidentnie zagrażać wskazanym w przepisie dobrom oraz wynikać z niemożliwych do przewidzenia zdarzeń. Przykładowo: przestawienie pojazdu na polecenie służb, ustąpienie miejsca pojazdom uprzywilejowanym, nagłe wystąpienie jakiegoś zagrożenia (pożar).

Tak więc, jeżeli kierowca będzie we wspomnianej wyżej sytuacji i jako uzasadnienie użycia art. 12 odnotuje konieczność zmiany miejsca postojowego na właściwe, to taka argumentacja nie będzie wystarczająca. Kontrolujący inspektor wskaże w takiej sytuacji na zaniedbanie kierowcy w wyborze miejsca postojowego. Pamiętajmy, ilekroć powołujemy się na art. 12 to nasza argumentacja musi być konkretna i wyczerpująca, a przede wszystkim spełniać ww. przesłanki.

Unikaj rozpoczęcia pauzy w korku lub podczas rozładunku

Kierowcy często też rozpoczynają  przerwę w czasie załadunku, rozładunku lub w korku. W takich sytuacjach możliwa do przewidzenia jest konieczność podjazdu, dlatego zaleca się unikania odbywania przerw w takich sytuacjach, ponieważ podczas kontroli nie będziemy w stanie uniknąć kary za tego rodzaju wykroczenie.

Podsumowując, organy kontrolne w całej Unii Europejskiej zdają sobie sprawę, że zasada 1 minuty może być często wykorzystywana do ukrycia rzeczywistego czasu pracy, dlatego dość rygorystycznie podchodzą do kontroli i przyjmują tylko uzasadnione wyjaśnienia, które nie naginają przepisów. Dlatego reguła jednej minuty w czasie pracy jest zdecydowanie legendą, która może nas sporo kosztować.

 

zródło:translawyers.eu

Czytnik do tachografu cyfrowego – sprawdź ofertę

Dlaczego warto nam zaufać?

498
rozliczanych pracowników
169
obsługiwanych firm
100%
satysfakcji
13
lat doświadczenia

Nadchodzące wydarzenia
i ważne terminy

26Paź
Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych (kod 95)

Dawniej “Kurs na przewóz rzeczy”

26Paź
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za wrzesień 2020

10Lis
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za październik 2020 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

16Lis
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za październik 2020 – pozostali płatnicy składek

20Lis
TERMIN PŁATNOŚCI PIT

Wpłata za październik 2020 miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych

25Lis
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za październik 2020

Zobacz wszystkie wydarzenia

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies oraz localStorage, są one potrzebne do prawidłowego działania więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close