RODO
W związku z trwającą w naszym kraju epidemią koronawirusa wielu pracowników przeszło w tryb pracy zdalnej i pracuje w swoim miejscu zamieszkania. Nie zapominajmy o obowiązku przestrzegania RODO. UODO na swojej stronie internetowej (www.uodo.gov.pl) udostępnił kilka porad dotyczących bezpieczeństwa danych osobowych podczas pracy poza biurem.
Praca zdalna
Prezes UODO wszystkim zwraca uwagę, iż przystępując do pracy zdalnej w domu, warto wydzielić odpowiednią przestrzeń, tak aby inne osoby nie miały dostępu do dokumentów, nad którymi aktualnie pracownik pracuje. Odchodząc od stanowiska pracy każdorazowo należy zablokować urządzenie, na którym jest wykonywana praca. Komputer, na którym pracuje zdalnie pracownik powinien być dobrze zabezpieczony m.in. poprzez używanie silnych haseł dostępu czy wielopoziomowe uwierzytelnianie. Takie działania ograniczają ryzyko utraty danych w przypadku kradzieży lub zgubienia urządzenia. Wszystkie urządzenia, na których pracuje pracownik muszą mieć niezbędne aktualizacje systemu operacyjnego, oprogramowania oraz systemu antywirusowego.
Pomimo pracy w domu pracownik powinien postępować zgodnie z przyjętymi w jego jednostce (firmie czy instytucji) zasadami ochrony danych np. dotyczącymi wysyłania poczty elektronicznej czy przenoszenia danych na nośnikach zewnętrznych. Do wysyłania poczty elektronicznej należy używać służbowych kont. Jeżeli pracownik wykorzystuje prywatny e-mail, powinien jego treść i załączniki właściwie szyfrować. Przed wysłaniem e-maila należy upewnić się, że wysyła się go do właściwego adresata, zwłaszcza jeśli wiadomość zawiera dane osobowe. Nie należy otwierać wiadomości od nieznanych adresatów, zwłaszcza załączników oraz zawartych w takich wiadomościach linków.
Jeżeli pracodawca przekazał pracownikowi urządzenia i oprogramowanie do pracy zdalnej, wówczas należy je wykorzystywać zgodnie z przyjętą w firmie procedurą bezpieczeństwa.
Źródło: https://ewydanie.gofin.pl/gazeta-podatkowa/html/artykul/197897/pracujac-zdalnie-rowniez-trzeba-pamietac-o-rodo