PAKIET MOBILNOŚCI – porozumienie?

Data dodatnia: 12 grudnia, 2019

PAKIET MOBILNOŚCI – porozumienie?

PAKIET MOBILNOŚCI – aktualizacja z dnia 12 grudnia 2019

Dziś, po ponad 10-godzinnych obradach przedstawiciele Rady UE i Parlamentu Europejskiego osiągnęli porozumienie w sprawie pakietu mobilności.

Choć projekt zakłada kilka pozytywnych zmian dla polskiego transportu w porównaniu do ostatnich propozycji, to ogólny wydźwięk regulacji jest nieciekawy i nie jest w pełni zadowalający. Polscy europosłowie chłodno odnoszą się do tych ustaleń i zapowiadają zgłoszenie poprawek na ostatnim już etapie legislacji. Przypomnijmy, że prace nad Pakietem trwają już prawie 2,5 roku.

Wiadomo, że wśród wypracowanych ustaleń znalazły się m.in.:

  • wprowadzenie obowiązkowego powrotu pojazdów do siedziby w kraju przewoźnika co 8 tygodni,
  • wyjęcie spod zasad dotyczących delegowania pracowników operacji o charakterze tranzytowym i bilateralnym,
  • objęcie zasadami delegowania kabotażu i operacji cross-trade (z wyłączeniem 2 operacji doładunku lub rozładunku przeprowadzanych w ramach przewozu bilateralnego),
  • możliwość odbioru przez kierowców 2 skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu i powrót przed trzecim tygodniem podróży,
  • wprowadzenie 4-dniowej przerwy pomiędzy kolejnymi operacjami kabotażowymi w tym samym kraju.
  • utrzymano zakaz odbioru regularnego tygodniowego odpoczynku w kabinie kierowcy;
  • wprowadzono możliwość odbioru przez kierowcę dwóch kolejnych skróconych tygodniowych odpoczynków; rekompensata ma być dołączona i odebrana przed rozpoczęciem kolejnego regularnego odpoczynku; taki regularny odpoczynek wraz z rekompensatą za dwa kolejne skrócone odpoczynki powinien być odebrany w centrum operacyjnym firmy (w bazie) lub w miejscu zamieszkania kierowcy;
  • umożliwiono przedłużenie dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdów w celu dojazdu do bazy lub miejsca zamieszkania kierowcy o 1 godzinę ze względu na szczególne okoliczności; kierowca musi udokumentować te okoliczności;
  • wprowadzono obowiązek przedstawiania do kontroli na drodze zapisów z tachografu z okresu 56 dni;
  • wprowadzono obowiązek wyposażenia pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony w tachograf od połowy 2026 roku;
    wprowadzono obowiązek stosowania przepisów rozporządzenia 561/2006 od połowy 2026 roku dla kierowców pojazdów o dmc od 2,5 do 3,5 tony;
  • określono standardy dla bezpiecznych parkingów; na sieci TENT takie parkingi mają być w odległości nie większej niż 100 km (sieć transportowa TENT);

Pakiet mobilności musi jeszcze zostać zaakceptowany przez Parlament Europejski i państwa Wspólnoty. Jeśli tak się stanie, to nowe prawo będzie obowiązywać najprawdopodobniej od drugiej połowy 2021 roku. Wyjątkiem będzie termin wprowadzenia tachografów do BUS-ów do 3,5t.

Dlaczego warto nam zaufać?

498
rozliczanych pracowników
169
obsługiwanych firm
100%
satysfakcji
13
lat doświadczenia

Nadchodzące wydarzenia
i ważne terminy

10Gru
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za listopad 2020 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

15Gru
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za listopad 2020 – pozostali płatnicy składek

21Gru
TERMIN PŁATNOŚCI PIT

Wpłata za listopad 2020 miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych

28Gru
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za listopad 2020

Zobacz wszystkie wydarzenia

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies oraz localStorage, są one potrzebne do prawidłowego działania więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close