“Krokodyle” zmienią mundury? ITD wejdzie w skład policji

“Krokodyle” zmienią mundury? ITD wejdzie w skład policji

Inspekcja Transportu Drogowego przechodzi do historii. Według planów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji jej zadania ma przejąć znacznie wzmocniona drogówka. Policja dostanie pod swoja opiekę sieć ponad 400 fotoradarów i odcinkowych pomiarów prędkości.

Jak dowiedziała się “Rzeczpospolita” od Jarosława Zielińskiego, wiceministra spraw wewnętrznych projekt likwidacji Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) jest już gotowy. Według planów nowe przepisy mają wejść w życie od stycznia 2017 r., ale jak przyznaje sam Zieliński, to mocno optymistyczne założenie.

– Ta data jest raczej nierealna, ale planowane zmiany nie wymagają aż takiego pośpiechu – mówi w rozmowie z “Rzeczpospolitą”.

Projektowane modyfikacje przepisów idą raczej po myśli kierowców. ITD była powszechnie krytykowana za dublowanie obowiązków policji i niewielką skuteczność. Inspekcja w I połowie 2016 r. wystawiła 214 tys. mandatów, ale zdaniem ministra Zielińskiego policja jest lepiej przygotowana do kontroli ruchu drogowego i otrzyma w tym celu jeszcze dodatkowe środki.

– Trzeba tylko wzmocnić wydziały ruchu – zaznacza Zieliński. Zapewnia też, że dzisiejsi inspektorzy transportu drogowego – ponad 700 osób – po zmianach przejdą do policji drogowej. I przekonuje, że dziś jest zbyt dużo służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo drogowe, a efekty ich pracy są niewystarczające.

– Po planowanej zmianie, obsługą systemu fotoradarów będą się zajmowały te same osoby co dotychczas. Co więcej, staną się funkcjonariuszami służb mundurowych, a zatem zyskają większe uprawnienia. Będą mogły też liczyć na policyjne przywileje – podkreśla Zieliński.

Włączenie ITD, której roczny budżet wynosi 125 mln zł, do policji to nie autorski pomysł szefa MSWiA, lecz jedna z rekomendacji raportu Najwyższej Izby Kontroli z 2014 r. poświęcona bezpieczeństwu na drogach. NIK wskazała wtedy, że niedostateczne zasoby kadrowe ITD oraz problemy ze statusem pracowników sprawiają, że inspektorzy w ograniczony sposób pełnią służbę w dni wolne od pracy oraz w porze nocnej. Dlatego w kontroli ruchu pojawia się dziura. Wiele do życzenia pozostawiała też skuteczność ITD. Kontrola NIK wykazała, że prawie 40 proc. kierowców, którzy przekroczyli prędkość, unika punktów karnych i poważniejszych konsekwencji (np. zatrzymania prawa jazdy) tylko dlatego, że właściciele odmawiają wskazania kierującego.

Policja przejmie od ITD w sumie 400 fotoradarów, 29 mobilnych urządzeń rejestrujących, tj. fotoradarów zainstalowanych w pojazdach, 29 urządzeń do odcinkowego pomiaru prędkości i 20 do rejestrowania przejazdu na czerwonym świetle.

 

 

 

 

 

źródło:moto.wp.pl

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies oraz localStorage, są one potrzebne do prawidłowego działania więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close