e-TOLL System Poboru Opłaty Elektronicznej – od 1 lipca 2021

e-TOLL System Poboru Opłaty Elektronicznej – od 1 lipca 2021

System e-TOLL

Nowoczesne rozwiązanie, oparte na technologii pozycjonowania satelitarnego, które zastąpi dotychczasowy system viaTOLL. Służyć będzie do poboru opłaty elektronicznej za przejazd po wybranych odcinkach autostrad, dróg ekspresowych i krajowych zarządzanych przez GDDKiA. System będzie nadzorowany przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej.

WAŻNE:
-wygaszenie systemu viaTOLL nastąpi 30 czerwca 2021 r.
-od 1 lipca 2021 r. będzie działał tylko nowy system e-TOLL.
-e-TOLL zostanie uruchomiony w pierwszej połowie czerwca 2021 r.
-w maju ma wystartować strona internetowa systemu i rejestracja użytkowników e-TOLL.
Dzięki temu możliwa będzie kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w punkcie obsługi i podpisania umowy. Po rejestracji w systemie, użytkownicy będą mieć bieżący wgląd w historię opłat i możliwość zarządzania swoim kontem przez Internet.
Bezpłatna aplikacja na urządzenia mobilne będzie dostępna do pobrania w sklepach internetowych Google Play i AppStore. Umożliwi wniesienie opłaty elektronicznej za przejazd pojazdów ciężkich oraz opłaty za przejazd pojazdów lekkich, doładowanie i monitorowanie stanu konta, będzie też zintegrowana z systemem SENT-GEO. Z aplikacji dostarczonej przez MF i KAS będą mogli korzystać zarówno właściciele floty pojazdów, jak i indywidualni kierowcy.
Każdy użytkownik pojazdu ciężkiego (o łącznej DMC powyżej 3,5 tony) oraz autobusu, będzie mógł wybrać najdogodniejszy dla siebie sposób przekazywania danych lokalizacyjnych w celu naliczenia i wniesienia należnej opłaty drogowej.
Do wyboru ma:
– aplikację e-TOLL PL na urządzenia mobilne
– urządzenie pokładowe (OBU – On-Board Unit). Urządzenia takie będą do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji operatorów urządzeń pokładowych, którzy pozytywnie przeszli testy dopuszczające
 Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL), czyli wbudowany w pojeździe moduł GPS

System e-TOLL to korzyści dla kierowców:

• bieżący wgląd w historię opłat i zarządzanie swoim kontem
• kompleksowa obsługa online bez konieczności wizyty w Miejscach Obsługi Klienta
• wszystkie dane, dokumenty i usługi w jednym miejscu

Kto będzie zobowiązany do korzystania z systemu e-TOLL?

Do korzystania z systemu e-TOLL zobowiązany będzie użytkownik pojazdu samochodowego lub zespołu pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, a także użytkownik autobusu niezależnie od dopuszczalnej masy całkowitej, który porusza się po sieci dróg płatnych. Wśród pojazdów tych mogą się znaleźć samochody osobowe ciągnące przyczepę, jeśli łączna dopuszczalna masa całkowita takiego zestawu przekracza 3,5 tony. Przepisy nie dotyczą ciągników rolniczych.

Jak się zarejestrować w e-TOLL

Rejestracja e-toll

Aby korzystać z sieci dróg płatnych, objętych systemem e-TOLL nie będziesz musiał podpisywać umowy. Wystarczy jedynie rejestracja i utworzenie Internetowego Konta Klienta (IKK).

Będziesz mógł to zrobić:
•   on-line przy użyciu Internetowego Konta Klienta systemu e-TOLL dostępnego na stronie internetowej systemu lub przez e-Urząd Skarbowy
•  osobiście w Miejscach Obsługi Klienta
•  za pośrednictwem wybranych operatorów kart flotowych oferujących usługi e-TOLL

Przekazywanie danych do systemu

Aby umożliwić naliczenie opłaty elektronicznej za przejazd, będziesz miał do wyboru kilka sposobów:

Aplikacja na urządzenie mobilne
•    bezpłatnie do pobrania w Google Play lub AppStore
Aplikacja umożliwia wniesienie opłaty elektronicznej, doładowanie i monitorowanie stanu konta oraz realizację obowiązków przewoźników towarów wrażliwych w systemie SENT-GEO

Urządzenie pokładowe OBU 
•    do nabycia w sieci Miejsc Obsługi Klienta e-TOLL lub w sieci dystrybucji jednego z operatorów OBU

Zewnętrzny System Lokalizacyjny (ZSL)
•    sprawdź czy Twój system ZSL zainstalowany już w pojeździe będzie kompatybilny z systemem e-TOLL
•    aby monitorować stan konta będziesz musiał powiązać urządzenie ZSL z aplikacją mobilną lub skorzystać z Internetowego Konta Klienta (IKK)

Płatności 

Aby wnieść opłatę elektroniczną za przejazd odcinkami dróg płatnych, będziesz mógł wybrać formę rozliczenia:
• Konto rozliczeniowe w trybie przedpłaty – podczas rejestracji zasilisz konto, z którego na bieżąco będą pobierane środki za przejechane odcinki dróg płatnych
• Konto w trybie z odroczonym terminem płatności – podczas rejestracji dostępna będzie opcja ustanowienia zabezpieczenia na Twoim koncie w postaci depozytu (wpłaty pieniężnej), gwarancji bankowej/ubezpieczeniowej lub poręczenia podmiotu trzeciego
W przypadku ustanowienia zabezpieczenia w formie gwarancji lub poręczenia, do czasu jej potwierdzenia będziesz mógł korzystać z e-TOLL w trybie przedpłaty

Do każdego z kont możliwe będzie zarejestrowanie wielu pojazdów. Pamiętaj jednak, że w przypadku konta w trybie z odroczonym terminem płatności każdy zarejestrowany na nim pojazd będzie zwiększał wymaganą wartość zabezpieczenia (z wyjątkiem kont zarejestrowanych za pośrednictwem operatora kart flotowych oferującego usługi e-TOLL).

Internetowe Konto Klienta

W systemie e-TOLL będziesz miał dostęp do wszystkich danych, dokumentów i usług po zalogowaniu do Internetowego Konta Klienta (IKK) w dedykowanym serwisie użytkownika.

Internetowe Konto Klienta w e-TOLL pozwoli Ci:

• na pełną rejestrację w e-TOLL, bez konieczności zawierania umowy

• zarządzać użytkownikami w tym m.in. nadawać dostępy pełnomocnikom i pracownikom o różnych profilach, np.: administrator, księgowy, kierowca

• realizować płatności i doładowania konta, w tym m.in.:
– płatności on-line, szybkie przelewy, BLIK
– płatności kartą płatniczą/flotową
– obliczać koszt przejazdu oraz minimalną wysokość zabezpieczenia
– zdefiniować stałe, automatyczne doładowania konta o wybranych parametrach
– zarządzać powiadomieniami

• zarządzać pojazdami i przypisywać je do wskazanego konta rozliczeniowego

• zarządzać zarejestrowanymi urządzeniami geolokalizacyjnymi w trybie online, w tym m.in. przenosić je między pojazdami, bez konieczności wizyty w Miejscu Obsługi Klienta

• skontaktować się z operatorem systemu e-TOLL lub składać reklamacje z użyciem dedykowanych formularzy!

Informacja na temat LINKU do REJESTRACJI e-toll wkrótce!