Brak UPO. Jak sprawdzić, czy PIT został wysłany?

Data dodatnia: 17 kwietnia, 2018

Brak UPO. Jak sprawdzić, czy PIT został wysłany?

UPO to Urzędowe Poświadczenie Odbioru potwierdzające elektroniczną wysyłkę deklaracji podatkowej do urzędu skarbowego. Co zrobić, gdy zgubiliśmy UPO albo zapomnieliśmy go pobrać?

Dokument UPO jest nadawany wyłącznie po pozytywnej weryfikacji przesłanej online deklaracji oraz nadaniu jej statusu 200, który oznacza, że przetwarzanie dokumentu zostało zakończone poprawnie.

Obecnie, gdy ponad połowa Polaków rozlicza się z fiskusem przez Internet, jest to główny dokument potwierdzający wypełnienie obowiązku rozliczenia dochodu rocznego przed skarbówką. W szczytowym okresie składania zeznań PIT do US (czyli np. pod koniec kwietnia, gdy mija termin na rozliczenia PIT-37, PIT-36 itd.) czas oczekiwania na wygenerowanie UPO wydłuża się z kilku minut do nawet kilkunastu godzin. To sprzyja temu, by przez roztargnienie zapomnieć pobrać UPO np. następnego dnia po wysyłce deklaracji online.

Co zrobić, gdy o UPO przypomnimy sobie za tydzień, miesiąc czy jeszcze później?

Po pierwsze – jeśli wysyłaliśmy PIT z programu zainstalowanego na komputerze – sprawdźmy w nim status wysyłki. Zwykle będzie to status 200 i w programie znajdziemy link do pobrania UPO.

Numer referencyjny pozwoli pobrać UPO

Drugim sposobem jest wyszukanie UPO po podaniu numeru referencyjnego naszej deklaracji podatkowej. Na stronie Ministerstwa Finansów pod adresem http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/e-deklaracje/formularze/upo, po wybraniu opcji UPO (Urzędowe Poświadczenie Odbioru) można uzyskać Urzędowe Poświadczenie Odbioru.

Numer referencyjny jest generowany automatycznie przez system e-Deklaracje, ale pamiętajmy, że nie jest on dowodem na to, że wypełniliśmy obowiązek podatkowy. Dopiero UPO pobrane na podstawie numeru referencyjnego jest dowodem – potwierdzeniem terminu złożenia deklaracji.

Gdy nie znamy numeru referencyjnego

Bywają sytuacje, że podatnik utracił lub nie może odszukać numeru referencyjnego nadanego jego deklaracji podatkowej. W tej sytuacji można kontaktować się z działem technicznym systemu e-deklaracje. Na adres Info.e-deklaracje@mf.gov.pl należy wysłać prośbę o odtworzenie numeru referencyjnego na podstawie numeru PESEL/NIP podatnika podając rodzaj wysyłanej deklaracji oraz datę wysyłki za pomocą systemu e-deklaracje.

Osobisty kontakt z fiskusem

Zawsze można skontaktować się ze swoim urzędem skarbowym, z prośbą o ustalenie, czy PIT skutecznie został dostarczony. Urzędnik na podstawie danych podatnika będzie mógł zweryfikować, czy deklaracji podatkowa jest w systemie. Podatnik może wówczas uzyskać UPO, czy nawet prosić o wydanie uwierzytelnionego odpisu PIT w trybie art. 178 § 3 Ordynacji podatkowej. Musi jednak liczyć się z opłatą skarbową.

Źródło: www.pit.pl

Dlaczego warto nam zaufać?

498
rozliczanych pracowników
169
obsługiwanych firm
100%
satysfakcji
13
lat doświadczenia

Nadchodzące wydarzenia
i ważne terminy

10Sie
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za lipiec 2020 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

17Sie
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za lipiec 2020 – pozostali płatnicy składek

20Sie
TERMIN PŁATNOŚCI PIT

Wpłata za lipiec 2020 r. miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych

25Sie
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za lipiec 2020 r.

10Wrz
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za sierpień 2020 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

15Wrz
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za sierpień 2020 – pozostali płatnicy składek

Zobacz wszystkie wydarzenia

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies oraz localStorage, są one potrzebne do prawidłowego działania więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close