Młodzi przedsiębiorcy po otrzymaniu dotacji z urzędu pracy na rozpoczęcie własnej firmy zastanawiają się, czy przyznana im kwota stanie się podstawą naliczenia podatku dochodowego, a także czy odliczą podatek VAT od zakupów finansowanych zgodnie z biznesplanem dotacyjnym.
Nadal główną rolę wśród metod walki z bezrobociem odgrywa bezzwrotna pomoc finansowa na rozpoczęcie własnej firmy. Urząd pracy może przyznać bezrobotnemu jednorazowo środki na podjęcie działalności gospodarczej, w tym na pokrycie kosztów pomocy prawnej, konsultacji i doradztwa związane z podjęciem tej działalności. Jej wysokość wynika z umowy zawartej między bezrobotnym a urzędem, nie może jednak przekroczyć 6-krotnej wysokości przeciętnego wynagrodzenia. Natomiast, gdy działalność jest podejmowana na zasadach określonych dla spółdzielni socjalnych, dotacja ograniczona jest do 4-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka założyciela spółdzielni oraz 3-krotnego przeciętnego wynagrodzenia na jednego członka przystępującego do spółdzielni socjalnej po jej założeniu.
Zwolnienie z podatku dochodowego dotyczy jednorazowych środków przyznanych bezrobotnemu na podjęcie działalności, o których mowa w art. 46 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (podstawą jest art. 21 ust. 1 pkt 121 ustawy o PIT). Kwota przyznawana celem założenia firmy nie będzie zatem ujmowana w rocznych deklaracjach podatkowych.
Natomiast do kosztów podatkowych nie można zaliczyć wydatków bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), pochodzących z różnego rodzaju kwot zwolnionych z podatku (23 ust 1 pkt 56 ustawy o PIT). Wśród nich nie wymieniono jednak kwot pochodzących z dotacji z urzędu pracy w związku z rozpoczęciem działalności przez bezrobotnego. Oznacza to, że te wydatki mogą być rozliczane w KPiR i obniżać wartość podstawy opodatkowania.
Kosztów podatkowych nie stanowi natomiast wartość odpisów amortyzacyjnych z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych finansowanych z takiej dotacji. Odpisów nie można zaliczać do kosztów w tej części, która odpowiada wartości początkowej składnika majątku, odliczonej od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconej podatnikowi w jakiejkolwiek formie (por. np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, 2009.04.27, ILPB1/415-165/09-2/AG). Zatem finansowanie w całości zakupu środka trwałego z dotacji powoduje, że całość odpisów nie może być rozliczona w kosztach. W przypadku finansowania zakupu częściowo z dotacji – odpisy jedynie w części mogą stanowić koszty podatkowe.
Jeżeli zatem podatnik nabędzie składniki majątku finansując ich zakup z dotacji i składniki te zaliczy do:
- Wyposażenia – będzie mógł rozliczyć je w kosztach podatkowych,
- Środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych – będzie zmuszony ująć je w ewidencji środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, nie będzie jednak mógł dokonywanych odpisów amortyzacyjnych wprowadzać do kosztów podatkowych.
Odliczenie podatku VAT od zakupów finansowanych dotacją z urzędu pracy
Finansowanie zakupów środkami pochodzącymi z dotacji z urzędu pracy nie stanowi przeszkody, by w związku z wykorzystaniem składników majątku dla celów opodatkowanych podatkiem VAT odliczyć podatek zawarty w cenie nabywanych towarów i usług. Podatnik ma zatem możliwość na zasadach ogólnych odliczać podatek i występować o jego zwrot lub przeniesienie na następne okresy rozliczeniowe.
źródło: VAT.pl