Asystent podatnika w urzędach

Data dodatnia: 17 sierpnia, 2015

Asystent podatnika w urzędach

W urzędach skarbowych pojawi się nowe stanowisko – asystent podatnika. Prawie 2 tys. urzędników będzie wspierało początkujących przedsiębiorców przez pierwsze półtora roku prowadzenia firmy. Pomogą oni wypełnić urzędnicze druki, doradzą, jaką wybrać formę opodatkowania oraz udzielą szczegółowych odpowiedzi w obszarze obowiązujących ulg podatkowych. Niestety urzędnik nie weźmie na swoje barki odpowiedzialności za doradztwa podatkowe i nie powie, które wydatki można zaliczyć w koszty firmy.

Pierwsi asystenci pojawią się w pięćdziesięciu urzędach skarbowych już we wrześniu. Będzie to jednak akcja pilotażowa, która potrwa do końca roku. Lista adresów urzędów, w których będzie można spotkać asystentów, zostanie opublikowana pod koniec sierpnia. Jeżeli pomysł resortu finansów się sprawdzi, to od stycznia wsparcie dla przedsiębiorców pojawi się we wszystkich urzędach skarbowych. Docelowo na tym stanowisku zasiądzie około 1,8 tys. urzędników.

Pomoc ze strony fiskusa kierowana jest wyłącznie do mikroprzedsiębiorców, którzy otwierają swój pierwszy biznes. Urzędnicy będą do dyspozycji raczkującego podatnika wyłącznie przez pierwsze półtora roku.

– Naszym celem jest przygotowanie podatnika do samodzielnego wykonywania obowiązków podatkowych, zgodnie z przyjętą w polskim systemie podatkowym zasadą samoobliczania podatków – wyjaśnia dla Bankier.pl Wiesława Dróżdż, rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów. – Po upływie 18 miesięcy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z innych form wsparcia,  jak na przykład Krajowej Informacji Podatkowej (KIP) – dodaje.

Urzędnik ze skarbówki kojarzy się raczej z nadzorcą niż pomocnikiem, który szczerze doradzi podatnikowi, jak korzystnie rozliczyć faktury. Jak zauważa Marek Siudaj – ekspert z firmy Tax Care – dużym problemem będzie kwestia zaufania do kardy urzędu skarbowego. – Mam spore wątpliwości, czy asystent podatnika się przyjmie. Przede wszystkim przedsiębiorcy mogą traktować takiego pomocnika jako wysłannika, który dba o interesy fiskusa – wyjaśnia.

Asystenta chcieli przedsiębiorcy?

Inicjatywa powołania do życia asystenta podatnika jest odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorców – czytamy w biuletynie informacyjnym resortu finansów. W ubiegłym roku w urzędach skarbowych przeprowadzono badanie, którego wynik zdecydowanie potwierdził słuszność tego przedsięwzięcia. Aż 70% ankietowanych wyraziło swoją aprobatę dla usług oferowanych przez asystenta podatnika. Dlatego resort finansów nie obawia się, że pomysł może się nie przyjąć i dodatkowo zapowiadają kampanię, która ociepli wizerunek urzędnika.

Kto odpowie za błędy – podatnik czy urzędnik?

Asystent podatnika nie może być alternatywą dla biura rachunkowego czy kancelarii podatkowej, które nie tylko biorą na siebie zobowiązania przedsiębiorcy względem fiskusa, ale również odpowiadają za popełnione błędy oraz ponoszą ich konsekwencje, również te finansowe. Decydując się wyłącznie na współpracę z pracownikiem z urzędu skarbowego nie można liczyć na podobne udogodnienia. Pojawia się więc pytanie: co w sytuacji, gdy na przykład podatnik nie zapłaci podatku w terminie z winy urzędnika, który – co ważne – formalnie nie odpowiada za rozliczenia swojego podopiecznego? Na to pytanie Ministerstwo Finansów odpowiedziało następująco: – Rzetelna informacja udzielona przez kompetentnego asystenta podatnika nie powinna generować takich problemów.

Inaczej ten problem widzi Marek Siudaj – Pamiętajmy, że asystent podatnika to zwykły pracownik, więc jeśli coś podpowie przedsiębiorcy i pomyli się, to fakt, że rozwiązanie zostało wskazane przez urzędnika, nie będzie chroniło podatnika przed odsetkami karnymi.

Ekspert podatkowy z Tax Care zwraca również uwagę na okres, przez który urząd będzie wspierał mikroprzedsiębiorców. Jego zdaniem ograniczenie czasu do 18 miesięcy nie ma sensu, ponieważ oznacza to w praktyce tylko jedno rozliczenie, i to w okresie, kiedy przedsiębiorca rusza z biznesem, a więc ma stosunkowo proste zadanie. Tymczasem sprawy komplikują się w momencie, kiedy firma zaczyna się rozwijać. Pojawia się więcej pytań o rozliczenia wydatków i przychodów. Na początkowym  etapie prowadzenia firmy bardzo często wystarczająca jest solidna i uczciwa porada, którą można uzyskać w tak zwanym jednym jednym okienku w urzędzie.

Jeden asystent obsłuży 240 przedsiębiorców

Ministerstwo Finansów zapewnia, że utworzenie nowego stanowiska pracy nie będzie wiązało się ze zwiększeniem liczby urzędniczych etatów. – Resort zamierza przeprowadzić rekrutacje wewnętrzne i oddelegować część pracowników do wykonywania nowych obowiązków – mówi Wiesława Dróżdż z MF.

Aby skorzystać z usług asystenta podatnika, trzeba będzie złożyć wniosek do naczelnika urzędu skarbowego. Następnie w ciągu 3 dni roboczych, od momentu dostarczenia pisma, zostanie wyznaczony urzędnik do współpracy. Przedsiębiorca będzie mógł kontaktować się z nim telefonicznie, drogą mailową lub umawiać się na spotkania.

Analizując dane statystyczne można zauważyć, że nowe firmy wyrastają jak grzyby po deszczu. Średnio w ciągu roku przybywa ich około 400 tys. Na podstawie tych danych fiskus założył, że na jednego asystenta podatnika przypadnie maksymalnie 240 podopiecznych.

Jednocześnie resort finansów obiecuje, ze rola asystenta podatnika będzie ograniczała się do funkcji informatora. – Urzędnik nie będzie kontrolerem – zapewnia Wiesława Dróżdż z MF. – Kontrolą w urzędach skarbowych zajmują się inne służby. Istotą usługi asystenta podatnika jest pomoc w zapobieganiu błędów, które może popełnić pracownik – podsumowuje.

Źródło: www.bankier.pl

Dlaczego warto nam zaufać?

498
rozliczanych pracowników
169
obsługiwanych firm
100%
satysfakcji
13
lat doświadczenia

Nadchodzące wydarzenia
i ważne terminy

21Wrz
TERMIN PŁATNOŚCI PIT

Wpłata za sierpień 2020 r. miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych

25Wrz
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za sierpień 2020 r.

12Paź
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za wrzesień 2020 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

15Paź
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za wrzesień 2020 – pozostali płatnicy składek

20Paź
TERMIN PŁATNOŚCI PIT

Wpłata za wrzesień 2020 miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych

26Paź
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za wrzesień 2020

Zobacz wszystkie wydarzenia

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies oraz localStorage, są one potrzebne do prawidłowego działania więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close