+48 14 692 49 77; +48 733 339 337 kontakt@euroPiM.pl
 Graniczna 8A (I piętro) 33-100 Tarnów

Ustawodawca przewidział kilka warunków zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Jeden z nich zakłada, że podatnik musi otrzymać zapłatę w całości na swój rachunek, za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej. Konieczne jest przy tym, aby z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynikało, jakiej czynności dotyczyła płatność.

Jak wynika z przepisów ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są zobowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z tego obowiązku oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia. W tym zakresie obecnie obowiązujące jest rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. rok 2017 poz. 2454).

Sposób zapłaty a obowiązek ewidencji

Zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym podlegają czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. Pozycja 39 tego załącznika jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania wskazuje świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności zapłata ta dotyczyła.

Należy przy tym podkreślić, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku świadczenia usług:

  1. przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 15 i 16 załącznika do rozporządzenia,
  2. przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami,
  3. naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),
  4. w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  5. w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,
  6. w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia,
  7. prawniczych, z wyłączeniem usług określonych w poz. 28 załącznika do rozporządzenia,
  8. doradztwa podatkowego
  9. związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), wyłącznie:

– świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz

– usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),

  1. fryzjerskich, kosmetycznych i kosmetologicznych
  2. kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,
  3. związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

Oznacza to, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących znajduje zastosowanie w odniesieniu do świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

– usługodawca otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

– z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,

– wykonywane usługi nie są wymienione w katalogu określonym w § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, czyli wyżej wymienionych usług, do których nie stosuje się zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.

Ponadto, zgodnie ze zmianą, która weszła w życie 30 marca 2018 r., w brzmieniu ustalonym przez rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2018 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 635), przepisu ust. 1 pkt 2 rozporządzenia nie stosuje się do świadczenia usług o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f–h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 39 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

A zatem usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, usługi prawnicze oraz doradztwa podatkowego mogą korzystać ze zwolnienia, gdy będą świadczone przy użyciu środków do porozumienia się na odległość lub których rezultat jest przekazywany przy użyciu tych środków, na warunkach określonych w poz. 39 załącznika do rozporządzenia.

W związku z tym zwolnienie będzie miało zastosowanie, gdy:

– świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

– z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Płatność za pośrednictwem…

W rozporządzeniu nie zostało jedna zdefiniowane co należy rozumieć przez „zapłatę za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej”. W związku z tym przedsiębiorcy niejednokrotnie mają wątpliwości czy dany sposób płatności uprawnia ich do zwolnienia. Wyrazem tego są liczne interpretacje indywidualne wydawane przez organy podatkowe dotyczące nowych sposobów płatności, które nie zostały bezpośredni uwzględnione w rozporządzeniu.

Przykładowo, płatność na rachunek bankowy podatnika za pośrednictwem aplikacji internetowych została uznana za spełniającą analizowaną przesłankę w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 września 2017 r. (0114-KDIP1-3.4012.249.2017.2.JG). Organ podatkowy uznał, że spółka jest „uprawniona do zastosowania zwolnienia z ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy użyciu kasy rejestrującej do dostaw mebli realizowanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w systemie wysyłkowym, w sytuacji gdy płatność za nabycie następowała za pośrednictwem operatora płatności PayPal albo Adyen”.

Indywidualne interpretacje podatkowe

Podobne wnioski płyną również z innych indywidualnych interpretacji podatkowych.

Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 kwietnia 2016 r., IPPP2/4512-173/16-2/DG, stwierdził, że „w zakresie sprzedaży towarów w systemie wysyłkowym, za które Wnioskodawca otrzyma zapłatę w całości za pośrednictwem systemu płatniczego PayPal lub banku na firmowy rachunek bankowy, a z dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnej czynności zapłata dotyczy – korzystać będzie ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej”.

Zgodnie ze stanowiskiem Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej wyrażonym w interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2017 r., 1462-IPPP2.4512.73.2017.1. JO: „sprzedaż prowadzona przez Wnioskodawcę w formie sklepu internetowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej nie wymaga od Wnioskodawcy zainstalowania kasy fiskalnej i ewidencjonowania na niej obrotu w sytuacji, gdyż płatność za sprzedane towary w sklepie internetowym na rzecz Wnioskodawcy dokonywana jest w całości przelewem na rachunek bankowy (za pośrednictwem operatora płatniczego Przelewy24) oraz Wnioskodawca posiada dowodów umożliwiających zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy”.

Natomiast Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 kwietnia 2017 r., 2461- IBPP3.4512.22.2017.2.EJ, uznał, że „w zakresie sprzedaży towarów przez Internet oraz usług (tzw. BIDów), za które Wnioskodawca będzie otrzymywał zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, płatności elektronicznych realizowanych przy udziale podmiotów pośredniczących – Paypal, PayU oraz innych operatorów kart płatniczych, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy i jego adres), Wnioskodawca będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej”.

Jak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 19 maja 2015 roku, IPPP2/4512-128/15-6/RR, „w odniesieniu do płatności poprzez systemy płatnicze on-line (tutaj np. Przelewy24, PayPal albo PayU) oraz przy użyciu karty płatniczej, które będą dokonywane za pośrednictwem firmy lub firm oferujących usługi płatnicze Organ zauważa, że taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznaniu, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana”.

Podobnie, w odniesieniu do operatora płatności internetowych PayU, orzekł Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 26 lutego 2015 (IPPP2/443-1242/14-2/RR), w której to wskazano, że „(…) taka forma płatności, ponieważ dokonywana jest z konta nabywcy przedmiotowych towarów na konto bankowe Wnioskodawcy, spełnia przesłankę do uznania, że została dokonana za pośrednictwem banku. Przemawia za tym również wykładnia celowościowa, ponieważ obowiązkiem ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie rozporządzenia objęta jest przede wszystkim sprzedaż detaliczna w żaden inny sposób nieudokumentowana. Natomiast w opisanym przypadku każda sprzedaż „pozostawia po sobie ślad” w postaci wpływu na konto Wnioskodawcy w związku z wcześniejszą sprzedażą”.

Podstawa prawna:

– rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. rok 2017 poz. 2454);

– rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 marca 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. poz. 635);

– ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ostatnia zmiana: Dz.U. z 2018 r., poz. 650).

Źródło: www.ksiegowosc.infor.pl