ul. Graniczna 8A   |   33-100 Tarnów   |   tel.: +48 14 692 49 77   |   +48 733 339 337

Kontrole Czasu Pracy Kierowców bez zatrzymywania pojazdów. Już od od 2019 roku

30 sierpnia 2017

Od 15 czerwca 2019 roku każdy nowy wyprodukowany pojazd wykonujący usługi transportowe na terenie Unii Europejskiej musi być wyposażony w tzw. inteligentny tachograf z systemem GPS. Umożliwi to kontrolę bez zatrzymywania go.

Wprowadzenie tachografów cyfrowych od 2006 roku miało zapobiec nielegalnym praktykom. Okazało się jednak, że urządzenia cyfrowe, podobnie jak analogowe, są narażone na zewnętrzną ingerencję, poprzez montowanie urządzeń, które fałszują wskazania o czasie pracy kierowców. Potwierdzają to dane opublikowane w 2014 r. przez Komisję Europejską, z których wynika, że w co trzecim pojeździe dochodzi do oszustw dotyczących rejestrowania czasu pracy oraz odpoczynku.

Wbudowany w tachograf moduł GPS da możliwość kontroli jazdy bez konieczności zatrzymywania ciężarówki, co w efekcie ma ograniczyć przypadki naruszeń prawa oraz zwiększyć wykrywalność manipulacji, jakich dokonują przedsiębiorstwa.

Rejestrowane będzie dokładne położenie pojazdu w momencie rozpoczęcia oraz zakończenia jazdy, a także co 3 godziny podczas jego ruchu. Ponadto, pojawi się możliwość szybkiego, bezprzewodowego odczytu niektórych danych poprzez wbudowane urządzenie Bluetooth podczas tradycyjnej kontroli. Przesyłanie informacji będzie dostępne także poprzez Inteligentne Systemy Transportowe (ITS).

Służby dostaną narzędzie do kontroli

Brak konieczności zatrzymywania pojazdu do kontroli zwiększy efektywność pracy firm transportowych. Do dyspozycji inspekcji i służb kontrolnych zostanie oddane narzędzie, które pozwoli na zdalne sprawdzanie kierowców. Będzie to działało podobnie jak elektroniczny pobór opłat, poprzez mikrofale. Sczytywane będą wszystkie zarejestrowane dane. Odpowiednie urządzania mają nawet pozwolić na zdalne sprawdzenie masy pojazdu.

Jeżeli podczas takiej zdalnej kontroli zostaną wykryte nieprawidłowości, nie oznacza to automatycznego nałożenia mandatu. Negatywny wynik ma być jedynie przesłanką do wszczęcia szczegółowej kontroli. Obowiązek montowania takiego urządzenia w nowych pojazdach ma wejść w życie 15 czerwca 2019 roku. Zmieni się również sposób certyfikowania tachografów. Trzeba będzie to robić raz na 15 lat.