Biznesplan – jak przygotować się do prowadzenia własnej firmy

Biznesplan – jak przygotować się do prowadzenia własnej firmy

Wiele osób, które planują założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej zastanawia się czy ich biznes ma szansę na powodzenie. Czy przedsięwzięcie będzie opłacalne z ekonomicznego punktu widzenia i czy koszty z tym związane nie przekroczą ich możliwości? Niezwykle pomocne
w określenie wszystkich założeń może okazać się przygotowanie biznesplanu. Jest on często pierwszym krokiem na „starcie”. W poniższym artykule przestawionych zostanie kilka ważniejszych punktów tego dokumentu.

Opis działalności

Przedmiot prowadzonej działalności to jeden z najważniejszych elementów biznesplanu. Wydawać by się mogło, że jest on oczywisty dla przyszłego przedsiębiorcy, czasem jednak sprawia pewne trudności. W tym miejscu należy bowiem dokładnie i w miarę możliwości precyzyjnie określić rodzaj usług czy produktów proponowanych do świadczenia/sprzedaży. Ich dokładne określenie pozwoli potencjalnemu klientowi uzyskać informacje na temat rodzaju działalności firmy. To co oczywiste dla samego właściciela firmy niekoniecznie może być w pełni zrozumiałe dla przyszłych odbiorców towarów czy usług. Dobrym pomysłem jest pogrupowanie produktów i usług oraz ich krótka charakterystyka co uporządkuje nieco nasz zakres działania czy asortyment.  Spójrzmy zatem na naszą ofertę oczami klienta.

Nie należy również zapominać o określeniu miejsca świadczenia usług bądź sprzedaży towarów oraz określeniu zasięgu terytorialnego naszego przedsięwzięcia.

Wybór formy opodatkowania

Z doświadczenia naszej firmy wynika, że niejednokrotnie przyszli przedsiębiorcy mają trudności
w wyborze formy prawnej prowadzonej działalności oraz formy jej opodatkowania. Czy lepiej założyć jednoosobową działalność gospodarczą czy utworzyć spółkę prawa handlowego? Zdecydować się na opodatkowanie na zasadach ogólnych czy formie ryczałtu ewidencjonowanego? Zarejestrować się jako płatnik podatku VAT czy zrezygnować z takiej możliwości? Te i inne pytania czy wątpliwości
z zakresu prawa i księgowości najlepiej rozwiać poprzez konsultacje w biurze rachunkowym, któremu planujemy powierzyć prowadzenie księgowości firmy. Specjaliści doradzą i wyjaśnią jakie rozwiązania będę najbardziej korzystne w konkretnym przypadku.

Adresaci usług

Nie należy zapominać, że bez klienta czy kontrahenta nie ma sprzedaży. Określenie konkretnych odbiorców naszych produktów czy usług to kolejny istotny krok w opracowaniu biznesplanu. Przy ustaleniu do kogo zamierzamy skierować naszą ofertę powinniśmy wziąć pod uwagę czy nastawieni będziemy na klientów indywidualnych czy masowych, czy będą to osoby prywatne, osoby prowadzące własną działalność gospodarczą czy może większe przedsiębiorstwa. Jeśli klienci są zróżnicowani wówczas warto podzielić ich na określone kategorie, np. ze względu na formę prawną, status materialny, wiek, czy miejsce zamieszkania. Ułatwi nam to później m.in. wybór odpowiednich form promocji. W tym miejscu należy także skupić się na określeniu potrzeb i oczekiwań klientów co do konkretnych produktów czy usług uwzględniając wcześniejszy ich podział na poszczególne grupy.

Promocja i działania marketingowe

Wydawać by się mogło, że oczywistym jest,  iż aby pozyskać klientów trzeba najpierw dotrzeć do Nich ze swoją ofertą. Jednak często przedsiębiorcy zapominają o tym, że w dzisiejszych czasach „reklama jest dźwignią handlu” tłumacząc sobie, że „jakoś się to rozkręci”. Wiadomym jest, że „polecenie” czyli tzw. Marketing szeptany jest jedną z najskuteczniejszych form promocji, bo nie ma lepszej rekomendacji niż zadowolony  klient polecający  swoje usługi innym. Jednak bazowanie wyłącznie na tej formie może okazać się niewystarczające. Dlatego warto zastanowić się czy w przypadku naszej działalności skuteczniejsza będzie reklama „w sieci” czy też warto postawić na bardziej tradycyjne metody. Najlepszym wyjściem oczywiście zazwyczaj okazuje się zintensyfikowanie działań
i połączenie obu rodzajów promocji (choć zasada ta nie dotyczy wszystkich rodzajów działalności, jak np. sprzedaż internetowa gdzie zdecydowanie stawiamy na promocję firmy w Internecie). Przy okazji planowanych działań marketingowych należałoby również zaplanować i przeanalizować koszty jakie konieczne będą do poniesienia w przypadku płatnych form promocji oraz naszych możliwości finansowych w tym zakresie.

Analiza rynku i konkurencji

Podczas planowania własnego biznesu nie należy zapominać o konkurencji na lokalnym rynku. Niejednokrotnie ze względu na swoje doświadczenie, wypracowaną pozycję i markę mają oni nad nami przewagę, co może utrudniać „przebicie się”. Jednak pogłębiona analiza ich mocnych stron
i wynikających dla nas z tego tytułu zagrożeń, jak również cech wyróżniających naszą działalność na tle konkurencji daje szanse na przygotowanie się do wprowadzenia naszych produktów/usług na rynek. Możemy bowiem wówczas zaproponować klientowi coś nowego, innego co zwróci Jego uwagę na naszą firmę.

Zatrudnienie pracownika

Zazwyczaj rozpoczynając prowadzenie własnej firmy nie planujemy od razu zatrudnienie pracownika, czasem jednak charakter działalności wymusza na nas takie rozwiązanie. Podobnie jak w przypadku wyboru odpowiedniej formy opodatkowania, również w sytuacji planowanego zatrudnienie warto poradzić się w tej kwestii specjalistów (najlepiej z biura rachunkowego). Podpowiedzą oni jaką formę umowy zaproponować przyszłemu pracownikowi i jakie koszty dla nas, jako przedsiębiorcy, się z tym wiążą – przede wszystkim w zakresie składek ZUS.

Wydatki na uruchomienie działalności

Aby rozpocząć prowadzenie własnej firmy bardzo często już na początku trzeba liczyć się z kosztami koniecznymi do poniesienia na starcie. Ich rodzaj i wielkość oczywiście zależą od naszych możliwości finansowych oraz potrzeb przyszłej działalności. Dlatego najpierw wykonujemy listę wszystkich koniecznych i niezbędnych zakupów i zapoznajemy się z ich cenami.
W tym miejscu warto wziąć pod uwagę możliwości finansowania „z zewnątrz” czyli np. ubiegania się o dotacje na założenie i prowadzenie własnej działalności gospodarczej np. ze środków unijnych bądź  urzędu pracy.

Prognoza cen, wielkości sprzedaży i przychodów

Przy określeniu cen produktów bądź usług należy wziąć pod uwagę sytuację na lokalnym, regionalnym czy krajowym rynku, ceny podobnych cen i produktów u konkurencji, koszty własne czy specyfikę klienta. Natomiast przewidując wielkości sprzedaży nie należy zapominać o naszych możliwościach czasowych, sezonowości (jeśli taka występuje w przypadku naszej działalności) oraz nieprzewidzianych sytuacjach. Ceny i wielkość sprzedaży regulują wysokość przychodów, dlatego tak istotne jest ich dokładne przeanalizowanie.

Koszty działalności gospodarczej

Czasami przedsiębiorcy nie są do końca świadomi kosztów z jakimi należy się liczyć podczas prowadzenia własnej firmy, przykładowo w działalności typowo usługowej gdzie stawka za usługę określona jest w formie roboczogodziny. W rzeczywistości jednak nie ma firmy, która nie ponosiłaby kosztów związanych z funkcjonowaniem działalności. Możemy tu wskazać chociażby na koszty składek na ubezpieczenie odprowadzane do ZUS, podatek przekazywany do urzędu skarbowego, opłaty ponoszone za prowadzenie księgowości itp. Przy określeniu kosztów, oprócz oczywiście zakupu towarów czy materiałów niezbędnych do świadczenia usług, również pozostałe wydatki jak np. te związane z czynszem za lokal, usługami telekomunikacyjnymi, internetowymi, bankowymi, przeznaczonymi na promocję czy ubezpieczenie. Wszystkie koszty wpływają w zasadniczy sposób na nasz przychód z działalności czyli ostateczny zysk.

Praca na własnych rachunek to kusząca perspektywa, jednak własny biznes to też poważna decyzja wymagająca pogłębionej analizy. Dokładnie przemyślany i opracowany biznesplan daje duże szanse na powodzenie przedsięwzięcia, dlatego warto poświęcić mu więcej uwagi przed uruchomieniem własnej firmy.

Dlaczego warto nam zaufać?

753
rozliczanych pracowników
269
obsługiwanych firm
99%
satysfakcji
17
lat doświadczenia

Nadchodzące wydarzenia
i ważne terminy

20sie
TERMIN PŁATNOŚCI PIT

Wpłata za lipiec 2021 r. miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych

23sie
Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych (kod 95)

Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych kat. C, C1, C1+E, C+E, D, D1, D1+E, D+E

25sie
TERMIN PŁATNOŚCI VAT

Wpłata podatku VAT za lipiec 2021 r.

30sie
Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych (kod 95)

Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych kat. C, C1, C1+E, C+E, D, D1, D1+E, D+E

06wrz
Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych (kod 95)

Szkolenie okresowe dla kierowców zawodowych kat. C, C1, C1+E, C+E, D, D1, D1+E, D+E

10wrz
TERMIN PŁATNOŚCI ZUS

Wpłata składek ZUS za sierpień 2021 – osoby fizyczne opłacające składki wyłącznie za siebie

Zobacz wszystkie wydarzenia